Przewodnik Supervisora

Przewodnik Supervisora

Persona Canvas, czyli szczegółowy profil Odbiorcy

Persona Canvas – czyli kim jest Odbiorca Waszego produktu/usługi

Podczas warsztatów będziecie pracowali na powyższym szablonie. Aby zbudować profil Odbiorcy należy odpowiedzieć na pytania znajdujące się na szablonie (każdą odpowiedź zapiszcie na osobnej żółtej karteczce i przyklejcie ją na szablon)

O kim myśleliście, kiedy w głowie zarysował się Wam pomysł na projekt? (kto doświadczał problemu, który chcecie rozwiązać?). To również zapiszcie sobie na kartce początku pracy nad personą.

Następnie wyobraźcie sobie przykładowego Odbiorcę w różnych sytuacjach – zarówno takich związanych z waszym projektem, jak i zupełnie od niego odbiegających (np. jadąc do szkoły/pracy, odpoczywając na wakacjach, rozmawiając z przełożonym, wychodząc wieczorem ze znajomymi). Spiszcie teraz najważniejsze cechy charakteru tej osoby, które wtedy się pojawiają i są wspólne dla większości osób z tej grupy (np. uczeń liceum na lekcji w szkole – ma podzielną uwagę: lekcja, telefon, znajomi).

Mając wiele szczegółowych informacji na temat Odbiorcy łatwiej będzie Wam wskazać kanały, którymi można do niego dotrzeć, np. z Waszym przekazem o produkcie.

Na przykład, zamiast opisywać, że Odbiorcą są “młodzi ludzie”, lepiej podać, że są to “uczniowie warszawskich liceów”. Hasło młodzi ludzie może dotyczyć każdego – zarówno 13 latka jak i studenta, a więc osoby bardzo różniące się od siebie. Natomiast jeżeli bardziej doprecyzujemy o kogo nam chodzi, to będzie Wam łatwiej pracować nad projektem i Wasze decyzje będą bardziej trafne.

Kluczowe w budowaniu profilu odbiorcy/użytkownika podczas tych warsztatów jest to, aby jak najbardziej zawęzić grupę osób, których dotyczy problem, który ma być rozwiązany dzięki Waszemu projektowi. Dzięki temu łatwiej będzie każdemu członkowi zespołu zrozumieć kim jest Wasz Odbiorca, jakie są wspólne cechy grupy tych ludzi, np.:

  • ile ma lat?
  • jakiej jest płci?
  • gdzie mieszka? (np. duże miasto, średnie miasto, małe miasto, wieś)
  • czym się zajmuje? (np. gdzie się uczy lub gdzie pracuje)
  • jakie kompetencje i umiejętności potrzebne mu są w pracy/szkole? (np. uczniowie liceum – praca w grupach, tworzenie notatek do lekcji, organizacja swojego dnia)
  • co go interesuje? jakie ma hobby? (np. uczniowie liceum – gry komputerowe, piłka nożna, granie na instrumencie/śpiew/muzyka, rysunek)
  • co mu się podoba, a co nie?
  • jak spędza wolny czas?
  • co go cieszy, bawi?
  • czego się boi, co go martwi?
  • jakie ma cele?
  • skąd ma pieniądze i ile ich ma?
  • na co wydaje pieniądze?
  • jak wygląda?
  • jak się ubiera?
  • jakiej słucha muzyki?
  • czy wyjeżdża na wakacje?
  • czy ma partnera/partnerkę, czy jest samotny?
  • czy ma dzieci, wnuki?
  • jakie ma nawyki?
  • czy jest cierpliwy, czy niecierpliwy?
  • czy jest odważny, czy bojaźliwy?
  • jaką osobą jest na co dzień? (np. impulsywną, albo oazą spokoju)
  • jak wyglądają jego relacje z otoczeniem? (np. czy jest lubiany przez sąsiadów, współpracowników?)
  • czy jest otwartą czy zamkniętą osobą? (np. czy chętnie wychodzi do ludzi, czy woli spędzać czas w samotności)
  • jakie posiada umiejętności korzystania z nowych technologii, urządzeń, aplikacji, stron, internetu? z jakich technologii korzysta codziennie? (opiszcie, które z nich posiada, a następnie sprawdźcie, które z nich przydatne będą w korzystaniu z Waszego produktu, np. studenci – robienie researchu za pomocą Google, licealiści – korzystanie z różnych aplikacji mobilnych, promocja swojego profilu na Instagramie)
  • czy chętnie korzysta z nowinek, czy raczej dopiero wtedy, kiedy inni już je wypróbowali na sobie?
  • jak sobie do tej pory radził z tym problemem? (np. pogodził się z tym, czy też korzystał z innych dostępnych rozwiązań, jakich?)
  • jak palący jest to dla niego problem?
  • się zachowuje, gdy doświadcza tego problemu? (np. czy szuka rozwiązania, gdzie go szuka, a może poddaje się bez walki)
  • dlaczego chciałby skorzystać z Waszego rozwiązania jego problemu? (np. wizualna strona produktu, zastosowanie, wygoda w użyciu itd.)
  • czy jest w stanie zapłacić za Wasze rozwiązanie? jeśli tak, to w jaki sposób – pieniędzmi, danymi, zaangażowaniem?

Co więcej, aby łatwiej zapamiętać kim jest Wasz Odbiorca warto nadać mu jakieś imię oraz ustalić jak może wyglądać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.